کمبود ویتامین D عاملی موثر در بروز ام اس
کمبود ویتامین D عاملی موثر در بروز ام اس

کمبود ویتامین D عاملی موثر در بروز ام اس

معتمد متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: علت بیماری ام اس هنوز به طور دقیق مشخص نیست، ولی فاکتورهای محیطی را در آن دخیل می دانند. از جمله ابتلا به بعضی از ویروس‌ها یا چاقی، سیگار و همین طور از لحاظ مواد غذایی، کمبود ویتامین D را یکی از این عوامل می‌دانند.

وی تاکید کرد: مخصوصا در کشورهایی مانند اسکاندیناوی که در آن به لحاظ شرایط آب و هوایی و میزان آفتاب کمتر از لحاظ عادی است. کمبود ویتامین D به طور عامل در شیوع بیماری بیشتر است. بالعکس در کشورهایی که در اطراف خط استوا و به مناطق قاره نزدیک هستند، شیوع بیماری کمتر است. به همین دلیل در مطالعاتی که روی بیماران ام اس انجام دادند این بیماران نسبت به افراد عادی دارای سطح استروژنی کمتر ویتامین D هستند، به همین دلیل به عنوان یک عامل شناخته می شود؛ که حتی به عنوان درمان جلوگیری از ابتلا به بیماری ام اس توصیه می شود در کشورهایی که کمبود ویتامین D دارند حتما این ویتامین جبران شود و سطح ویتامین به حد طبیعی برسد.

معتمد عنوان کرد: ویتامین D در مکانیسم‌های مختلف در واکنش های متفاوت در بدن نقش ایفا می کند و یکی از نقش‌های آن ساختمان ماده سفید مغز است که در کمبود ویتامین D تاثیر دارد که این کمبود باعث می‌شود پروتئینی که در ساختمان ماده سفید شکل می‌گیرد و باعث استحکام آن می شود در نقص شدن ماده سفید تاثیر دارد و زمینه را برای ابتلا به بیماری ام اس فراهم می کند.


آدرس:  تهران بلوار آفریقا، تقاطع ظفر، ساختمان کساء، شماره 93، طبقه 5، واحد11